donderdag, december 27, 2007

Hoe wreed de wereld kan zijn...

Ik was van plan gisteren een artikel te schrijven over 'De zaak Bjorn Leukemans'. Ik heb de laatste weken niet veel van me laten horen maar ik heb een geldig excuus. Ik heb twee weken examens achter de rug en de dag van het laatste examen ben ik met een paar mensen van mijn klas naar de Ardennen gegaan voor enkele dagen. Ik wist dus niets van de 'vorderingen' in de zaak. Tot ik donderdag een sms kreeg van Karel Lemmens, die me zei dat ik De Morgen moest lezen. Die kon ik daar natuurlijk niet lezen, dus daarvoor heb ik moeten wachten tot vrijdag, wanneer ik terug thuis was. Het B-staal van Björn was dus positief, wat ergens logisch is, daar had ik eigenlijk niet aan getwijfeld, als het A-staal positief is, dan is het B-staal dat normaal ook. Maar blijkbaar wees ook het B-staal aan dat het wel degelijk om exogeen testosteron gaat.

En dan moet je eens twee verschillende kranten van donderdag 20 december naast elkaar leggen. Neem nu Het Nieuwsblad en De Morgen. In Het Nieuwsblad kan je dingen lezen als "Wat zal Zorro nog uit zijn hoed toveren?". Het B-staal is positief en daarmee is de kous af. 10 januari komt er wel nog een proces maar er valt niets meer aan te doen, Björn heeft gezondigd en de feiten zijn er zwart op wit. Dat is dat.
En dat heb je De Morgen, die alweer een stapje verder staat. In een mooi artikel van Hans Vandeweghe konden we diezelfde donderdag lezen dat het nog helemaal niet zeker is dat Björn geschorst zou worden. Er zijn namelijk nieuwe ontwikkelingen. Een toxicoloog had Björn Leukemans de opdracht gegeven al z'n voedingsupplementen en medicatie bij te houden. En dan stootte die op 'Prasteron', een voorloper van testosteron, dat in Amerika gewoon als voedingssupplement wordt verkocht maar waardoor je wel positief zou testen op testosteron. En dat product, zo gaat De Morgen verder, zou teamarts van Predictor-Lotto Sam Vermeire Björn hebben voor geschreven. Die dokter ontkent dan weer dat het van dat product komt.
Feit is wel dat Predictor-Lotto Sam Vermeire op 6 december in alle stilte heeft ontslagen.

Iedereen wacht nu bang af wat er op 10 januari gaat gebeuren. Het grootste probleem zal denk ik zijn dat ze zeggen dat een renner zelf verantwoordelijk is voor wat er in zijn lichaam zit, ook al is het voorgeschreven door een dokter...

Daar wil ik toch nog iets over zeggen. Mijn ouders zijn apothekers. Stel nu: een vrouw heeft wat keelpijn en gaat naar de dokter. Het is eigenlijk niets erg, gewoon een kleine verkoudheid maar de dokter schrijft de vrouw antibiotica voor (wat dus eigenlijk veel te zwaar is voor wat de vrouw maar heeft). De vrouw gaat, goed vertrouwend op de dokter, met het voorschrift naar de apotheker en neemt nadien de antibiotica in. Eigenlijk is dat helemaal niet goed voor de vrouw, aangezien ze het niet nodig heeft, maar ze vertrouwt op de dokter die toch lang gestudeerd heeft om zijn beroep te kunnen uitoefenen.

Daar wou ik het gisteren over hebben. Maar er is nu nog iets bijgekomen. Ik kwam gisteren thuis van een leuke dag in Leuven en wat hoor ik op het nieuws? Björn Leukemans is door Predictor-Lotto ontslagen. Dat dus nu, een week al na het positieve B-staal.
Ik citeer Marc Sergeant :
Leukemans verwijt de dokter een fout, wat doet het team als dat zo ook blijkt te zijn?

"Wij willen niks meer met die zaak te maken hebben. We staan voor een nieuw seizoen. Zo'n zaak kan lang aanslepen. Leukemans heeft geen toekomst meer bij ons."
Predictor-Lotto wast z'n handen dus in onschuld. Dat doet me wat denken aan het verhaal van Jezus (dat is een van de weinige dingen die ik me nog herinner van de vroegere godsdienstlessen). Aan Pilates die zijn handen in onschuld wast na de veroordeling van Jezus...

Hebben jullie gisteren het interview met Björn gezien in het Journaal. Ik zag een getekende Björn (wat meer dan normaal is met wat hij nu allemaal moet doorstaan). Mijn hart doet echt pijn als ik sommige reacties lees in het gastenboek. Mensen die hem uitkafferen, zeggen dat hij moet bekennen... Dat zegt nog maar eens hoe het met de wereld gesteld is. Vergeet niet dat Björn een mens is, dat hij ook gevoelens heeft. Dat daar een familie rond staat, die er ook onder lijdt. Maar het is ook zo makkelijk om op een gastenboek iemand af te breken. Steunen is toch zo veel moeilijker...
Denk toch eens na mensen voor je zoiets schrijft!

En los van deze zaak, vind ik dat renners veel te hard worden behandeld. Neem nu een renner als Vinokourov, hij heeft een fout gemaakt, akkoord. Maar hij wordt nog erger behandeld dan iemand die een moord heeft begaan, hij wordt uitgejouwd en zo veel mogelijk gestraft.
Een renner die doping heeft genomen wordt zoveel gestraft als het kan, en als je hier in België een winkel overvalt met een pistool, wordt dat geklasseerd als 'geen misdrijf'. We zijn heel goed bezig!

Dat even terzijde, nu terug naar Björn. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, ik hoop gewoon dat er rechtvaardigheid zal geschieden en dat hij dus niet geschorst wordt. Ik geloof er echt nog in!
Maar ik moet er ook durven aan denken wat er gebeurt als hij wél geschorst wordt.
Ik hou heel veel van wielrennen, echt waar. Ik keek er met veel plezier naar, was fan van het wielrennen in het algemeen, ook al stopte ik het niet onder stoelen of banken dat Björn mijn opperste favoriet was. Moest Björn over een 5tal jaar gestopt zijn, gewoon omdat hij vond dat het genoeg was, zou ik zeker nog verderkijken naar het wielrennen, en zou ik wel andere renners vinden om voor te supporteren, geen probleem. En natuurlijk bleef die grote droom om wielerjournalist te worden bestaan. Maar als het op 10 januari eindigt voor Björn, op een onrechtvaardige manier, heb ik genoeg van wielrennen. Ik denk niet dat ik dan nog kijk, hoe erg ik het ook vind.

Maar dat zijn zorgen voor later, hoop alsjeblieft allemaal mee op een goede afloop!

(Foto: Céline Verstraete)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vind wél dat Björn Leukemans een schorsing van maximum één jaar verdiend, mijn motivering daarvoor kan je HIER lezen op brechtcastel.com/wielerblog. Deze zaak heeft in elk geval baat bij een grote dosis nuancering en kan misschien een belangrijk debat aanzwengelen. Een reactie op jouw blog over mijn opinie zou daar misschien toe kunnen bijdragen.

Free counter and web stats