donderdag, november 30, 2006

Zesdaagse van Gent, een einde in mineur...

Dit bericht hoorde er al veel eerder te komen. Maar ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad met mondelinge examens voor te bereiden en ander werk voor school. En als ik dan voor de pc zat was ik nogal moe of had ik niet echt veel zin om iets te schrijven.

Zoals ik wel al eens aangekondigd had, zou ik vorige week zondag naar de laatste dag van de zesdaagse in Gent gaan kijken. Ik was de zondag nog wat aan het uitslapen van de dag ervoor (quiz van Leukemans, maar daarover later meer) tot ik opeens wakker werd door een smsje van Dorien. Normaal gezien ging ik haar eens ontmoeten en samen naar de zesdaagse gaan. "De zesdaagse is afgelast, er wordt vandaag niet gereden, ons uitstapje valt in het water", stond er te lezen. Ik viel natuurlijk uit de lucht. Zesdaagse afgelast? Hoe? Wat?!
Nadien kreeg ik nog een smsje die meer details verschafte. Ze vertelde dat Isaac Galvez een doodsmak had gemaakt tegen de ballustrade en was gestorven. Geen zesdaagse meer dus...

Ik kan wel leukere manieren bedenken om wakker te worden. Ik was echt wel geschokt. Isaac Galvez is misschien niet een naam die meteen bij iedereen bekend in de oren klinkt, maar het is wel een grote naam. Hij is (nouja, was...) wereldkampioen ploegkoers en wist zich vaak te plaatsen in prestigieuze sprinten (herinner je een tweede plaats na McEwen in St-Quentin, in de Tour van 2006) en haalde zelf ook z'n gram in de sprinten in kleinere rittenkoersen. Een groot verlies, dat zeker. Deze jongen was amper 31, had een jong zoontje en trouwde amper 3 weken geleden. Je bent in de fleur vanje leven. Je rijdt dan op de piste, waar je je toch goed voelt, waar je zowat ''leeft'' en dan eindigt bruusk je leven, tijdens de discipline waar je wereldkampioen bent nota bene.

Tuurlijk vond ik het jammer dat ik niet kon gaan. Maar dat vergaat snel als je je bedenkt HOE het komt dat je niet kan gaan. Je denkt aan z'n vrouw, z'n zoontje, z'n familie, z'n ploegmaat, heel de pistewereld... en ook aan Dimitri De Fauw...

Hoe het spijtige ongeval is gebeurd, het is moeilijk uit te leggen. Ik denk dat het er op neer komt dat Dimi De Fauw een opwaartse beweging maakte en dat Isaac Galvez net de achtervolging wou ingaan op Iljo Keisse en dus een neerwaartse beweging maakte. Ze haakten in elkaar (zoals dat wel vaker gebeurt) en Galvez werd tegen de harde ballustrade gekatapulteerd. Ze lagen beide op de grond maar terwijl De Fauw na een tijdje opstond, bleef Galvez bewusteloos op de grond liggen. Pisterenners hebben zoals u weet geen remmen, en dus bleven de andere renners toertjes draaien en bleven ze het levenloze lichaam van Isaac Galvez voorbijrijden. Isaac stierf op weg naar het ziekenhuis.
Dimitri De Fauw lag in het ziekenhuis en die hoorde daar dat Galvez overleden was (zonder dat de dokters wisten dat Dimi zelf van de piste kwam).
Wat moet er allemaal in het hoofd van deze jonge renner omgaan? In een impulsreactie dacht hij aan stoppen met wielrennen. Gelukkig is hij daar al op teruggekomen. Het zal tijd vragen om dit te verwerken. Hij moet weten dat het helemaal zijn schuld niet is, een zeer spijtig ongeval is het.
Iljo Keisse en Bartko winnen de zesdaagse dan, zij reden aan de leiding op het moment van het ongeluk. Ook al waren Galvez en Juan Llaneras bezig met een sterke opmars.

Jammer genoeg maar niet onbegrijpelijk gaat de winst van Keisse bijna volledig de mist in. Het pistewereldje zit nu in zak en as. Gelukkig kunnen ze een maand bekomen, en dan zien we nog wel...
M'n geld van de tickets moet ik niet terug hebben hoor, geef dat maar aan die arme weduwe!

1 opmerking:

Anoniem zei

howdy wielerobsessie.blogspot.com owner found your website via Google but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your site http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer best services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com

Free counter and web stats