maandag, juli 02, 2007

BK Ronse


Dit jaar werd het Belgisch Kampioenschap wielrennen voor profs opnieuw in Ronse verreden. De vorige edities in Ronse schreven geschiedenis. De conflicten Van Looy- Beheydt en Criquielion- Bauer waren legendarisch. Zou 2007 ook een bk worden om lang over na te praten??...


Er was wel al lang gepraat over dit BK. Omdat ik wat tussen de Björnsupporters verkeer ging het zo: Zijn verjaardag, zijn parcours... Het is mooi om zo te dromen, maar een beetje met je voeten op de grond blijven kan nooit kwaad. Maar het was natuurlijk wel aanlokkelijk...


Aangezien ik uit de supportersbus van Fans van Leukemans was gezwierd (klinkt erger dan het is hoor, ik plaag Roger maar wat :p) ging ik mee met de 'Vipbus' van Boudewijn.


Er was een dag vol regen voorspeld (ik vreesde voor toestanden als vorig jaar in Antwerpen) maar het werd een dag vol stralende zon.

Wat ik wel betreurde was dat de busvan Predictor- Lotto helemaal was afgebakend. Je mocht er enkel in met een speciaal bandje... Gelukkig kwam Björn naar ons zodat we hem nog een gelukkige verjaardag konden wensen.


Het eerste deel van de wedstrijd werd gekleurd door een vroege vlucht met in dat groepje ondermeer Vansummeren, Van Avermaet, Axel Merckx... Maar het was al snel duidelijk dat de finale pas veel later zou losbarsten.
Ze barstte los, met Leukemans, Devolder, Nuyens, Van Hecke, Scheirlinckx en co. in de spits.
Wij van onze kant hadden uiteindelijk een ideaal plekje gevonden om de koers gade te slaan. Op enkele honderden meters van de streep vonden we een plekje met goed zicht, en rechtover een café waar ze binnen tv's hadden waar de koers op uitgezonden werd. Tv kijken en als ze in de buurt kwamen snel naar buiten gaan. Beter kan toch niet?
Nog beter is het als je favoriet zo uitdrukkelijk in beeld rijdt en misschien wel op weg was naar de tricolor. De spanning stijgt dan in het café en zelfs iemand die zegt dat hij niet zenuwachtig was, beet op zijn nagels.
Toen Boonen eraf geschud was, dacht ik dat dat goed nieuws was. Eentje meer kwijt, en nog geen slechte. Maar later bleek dat hij er misschien te vroeg af gemoeten is. De blauwe Boonen garde heeft nadien immers er nog alles aan gedaan om de koplopers in te rekenen. En niet alleen die garde, ook heel wat bondgenoten...

Sterke Stijn Devolder was ondertussen al gaan vliegen. Even dacht ik dat hij op zijn normale manier weer wat te onstuimig was, en te kwistig met zijn krachten, maar later zou blijken dat hij gewoon ongelofelijk sterk was.
Beetje bij beetje liep Stijn uit op Björn en co. Het ene moment hadden die laatste nog 13 seconden op het razende peloton, het andere moment grepen de blauwe mannetjes de twee renners van PDL en de twee van cofidis bij hun kraag.
Stijn Devolder stevende af op de in de zon blinkende aankomststreep in Ronse. De zoete geur van de overwinning streelde zijn neusgaten en tranen prikkelden in zijn ogen. Ja, Stijn Devolder is een waardig Belgisch kampioen.
Tom Boonen wist in de sprint de tweede plaats nog af te snoepen. Philippe Gilbert vervolledigde het podium. Björn Leukemans werd 8ste.


Het was een mooie dag, vol zon...
Oververdiende winnaar, daar zal iedereen het over eens zijn. Een podiumplaats voor Leukemans en Nuyens was rechtvaardiger geweest vond ik. Mag ik dat zeggen of word ik dan beschuldigd van subjectiviteit?
Nog even proficiat wensen aan Kevin Neirynck, was blij toen ik ook hem in beeld zag, goed werkend.
Ook een dikke pluim voor Preben Van Hecke, amaai sjiek ! En nog velen die dat verdienen!
Super leuke dag, super leuk weekend! Ik voel me thuis daar bij de Leukemansen...!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats