donderdag, januari 24, 2008

Gerechtigheid geschiedde niet...


Eerder stelde ik mij de vraag of gerechtigheid zou geschieden (ivm de zaak Leukemans). Vandaag was de uitspraak en er is geen gerechtigheid geschied. Björn Leukemans kreeg de zwaarste straf die je kan krijgen op het nemen van doping. Twee volle jaren mag hij niet wielrennen, of meedoen aan eenders welke sportmanifestatie.

Is dat niet evenveel als Mattias Kessler kreeg? En liet die niet een waarde optekenen van 85 op 1, terwijl Björn met 5.7 op 1 zit? En Björn had dan dat voorschrift en doosje van de dokter, waar volgens hem de positieve plas vandaan komt.
De dokter schreef het voor en er is zelfs een precedent! 2 zelfs, maar dat was dan weer bij het voetbal, daar gaat dat allemaal veel makkelijker blijkbaar en wordt het bijna doodgezwegen.
Maar het was allemaal niet genoeg, zelfs niet voor een verminderde straf. Een renner moet niet alleen snel kunnen rijden, hij moet ook nog eens full-time dokter spelen.
Er zat 'testosteron' in het lichaam van Björn (niet eens echt testosteron, een voorloper ervan) en het was lichaamsvreemd. Boem, twee jaar geschorst, hoe het erin kwam, het interesseert hun niet eens. En waarom nog eens twee weken wachten vooraleer een uitspraak werd gedaan? Want volgens mij wisten ze dit al lang, ze moesten en zouden hem hebben, Minister Anciaux zal zijn orders wel gegeven hebben.
En de straf gaat pas in in februari, dus nog eens een maand erbij. En dan al die kosten nog eens. En dan wetende dat je onschuldig bent, hoe erg is dat wel niet?

Op de site van het laatste nieuws las ik bij de commentaar iets opmerkelijks (ik heb soms schrik om die commentaar daar te lezen, die is bij momenten zo laag bij de grond!)
"Ik hoop echt dat Björn schuldig is, anders moet het nu gewoon ondraaglijk voor hem zijn met zo'n zware straf"

Björn zal in beroep gaan, maar hoe lang zal dat weer duren?

Ik ben zelf zo boos, en ik heb echt mijn best gedaan om mij in te houden toen ik dit bericht schreef. Gaan ze het hem nu echt afpakken? De sport waar deze jongen van houdt, al 18 jaar lang? Ik word er echt kwaad van, en tegelijkertijd ben ik zo verdrietig.

Het zou veel te egoïstisch zijn als ik zeg dat ik het voor mij persoonlijk erg vind. Ik denk nu vooral aan Björn en zijn familie.
Maar als ik toch even mag, ik ben zo geraakt door dit alles. Ik ken Björn nu ongeveer 2 jaar, al die momenten met hem, zijn familie, supporters... Een voor een fantastisch. Supporteren voor Björn was (is!!) geweldig. De underdog die zich dit jaar een weg baande naar naambekendheid. Nooit vind ik nog een renner waar ik zo voor zal supporteren, waar ik zo mee 'verbonden' zal zijn.

Is het omdat Björn geen 'grote man' is, omdat hij geen grote mond heeft dat hij zo'n zware straf krijgt? Denken ze : 'Goh zo een kleine garnaal kunnen we wel kwijt?' Zou het bij grotere mannen anders verlopen? (Pas op, ik wil niet zeggen dat Björn geen groot renner is, maar misschien ziet de hogere hand dat zo).

Wie zal de antwoorden geven op mijn vragen, achja...
Alleszins, we moeten blijven geloven dat dit nog niet het einde is!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is

Free counter and web stats