zaterdag, februari 25, 2006

Omloop Het Volk

Eerst was het voorbeschouwing met Björn Leukemans en Serge Baguet (geïntervieuwd door Karl Vannieuwkerke) Eén citaat wil jullie meegeven. Het ging erover dat Boonen veel media-aandacht krijgt. Björn zei dat Tom het verdiende enz...
Karl: “En straks zie je zelfs z’n hoofd op elk stukje varkensvlees dat je eet...”
Björn moest hard lachen:
“Daar ga ik niet op antwoorden...”
Ik kon zijn gedachten al lezen.

Voor de start was het drummen rond Tom Boonen. Hij moest zelfs begeleid worden door 2 bodyguards.
Ook in de kranten was het alom Boonen. “ Ik vrees niemand”, “ Boonen tegen de rest”, “Ik kan alleen maar winnen” Ach ja. :) Er zou natuurlijk ook nog wat meer aandacht mogen gaan naar andere renners.

Tom heeft laten zien dat hij goed was, heel goed zelfs. Maar hij niet alleen.
Er kwam al een vroege vlucht met daarin o.a. Van Impe.
Een van de betere mannen in koers was Gert Steegmans. Op zo’n 30 km van de streep trok hij fors door. De enige die kon volgen was Tom Boonen. De rivaliteit tussen die twee was groot, niemand gunde elkaar iets aan daar profiteerden de andere van. Er kwam uiteindelijk een kopgroep van vier, 3 belgen + Pozzato. Dat is misschien ook een van de redenen waarom Tom niet won, hij rekende echt op Filippo.

Philippe Gilbert sprong in z’n eentje weg van een groepje achtervolgers en kwam stilletjes aan aansluiten bij de kopgroep. Op zo’n 8 km van de streep viel Philippe aan, maar ze lieten hem niet gaan, ook al moesten ze heel diep gaan om hem te volgen. Gilbert beschikte duidelijk over een goede vorm want hij viel nogmaals aan. Veel kreeg hij niet, maar hij kon stilaan zijn voorsprong uitbreiden. En er zat snee op Gilbert, dat was wel duidelijk. Hij won, solo. Prachtige overwinning! Ik ben een tevreden mens nu :)

Hiermee is ook de gemiste kans in Parijs-Tours van vorig jaar vergeten.
De Waele perste er op het laatste nog alles uit en werd tweede op zo’n 40 seconden.
Ook een markante persoon in de wedstrijd was ene Maccanti, hij finishte uiteindelijk tiende.

Deze overwinning is ook mooi voor de wielersport in het algemeen. Er is meer dan alleen Boonen. We hebben nog meer knappe belgen : Gilbert, Steegmans, De Vocht, Nuyens... ik noem er maar een paar. Ik hoop dat deze overwinning van Philippe Gilbert ook een stap is naar een sympathie voor alle Belgen en dat we ons niet blind staren op Boonen alleen.

Mooi om te zien na de aankomst: een zichtbaar geëmotioneerde Philippe Gilbert.

Renaat Schotte neemt een interview af van Gilbert en begon in het Frans. “... c’est vraiment un grand coup...”
Philippe antwoordt (onverwacht) in het Nederlands. Hij heeft het niet makkelijk (hij doet het wel heel goed hoor), maar hij doet z’n uiterste best. Dat vind ik heel schoon van hem.

P.S.: Ik doe mee aan Megabike en De Gouden Klassieker en Philippe Gilbert zit in m’n ploeg, ‘De Keissekes’ vandaag heb ik dus al gescoord. :)

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats