dinsdag, september 19, 2006

GP Isbergues

Dit weekend was m'n 'verjaardagsweekend'. Ik mocht kiezen wat te doen. Zaterdag eens lekker gaan shoppen en film kijken, en zondag, tja zondag, naar de koers hé! Kevin Neirynck had laten weten dat hij in Isbergues zou rijden, en aangezien Madrid wat ver is (Vuelta) ;-)... wist ik meteen wat te doen. Het werd opnieuw een leuke dag!

We zijn op tijd vertrokken, en we hebben ons relatief dicht bij de aankomst kunnen parkeren.
Ik zeg relatief, want bij zo'n koersen wordt alles al vroeg afgesloten, zodat je sowieso meestal een eindje moet stappen.Wat gekuierd tussen de mensen/ renners en enkele plaatjes geschoten. Jan Kuyckx nog eens gezien, in z'n laatste dagen voor Davitamon- Lotto. Het doet best wel pijn, want hij verdient beter dan gewoon als vuil behandeld te worden. Ik hoop voor hem dat hij een ploeg vindt die hem meer kansen geeft, en die hem waard is!
Van de start zelf heb ik amper iets gezien, er stond opnieuw een heuse VIP-tent zodat de gewone burger niet veel kon zien. Heb nog een gaatje gevonden en daar stond Boonen net te kletsen...
De start werd gegeven, er ston de renners eerst een plaatselijke ronde achter de auto te wachten, en nadien nog 2 gewone plaatselijke rondjes. Toen die allemaal voorbij waren, stonden we voor een dilemma. Er was een gat van twee uur waar de renners een grote ronde afwerkten. De meeste mensen blijven dan en eten frieten of drinken... Maar 2 uur niks doen is voor mij echt te lang. Dus dan sprak ik de ervaring aan die ik deze vakantie heb opgestoken. We gingen erop uit, om hopelijk enkele doortochten kunnen te beleven. Ik keek eens op het schema van het parcours en koos er een beklimming uit: de ...
Even ingesteld op de GPS en de afstand was te doen, we konden niet te laat terug zijn om de finale mee te beleven in de aankomstzone.
De auto geparkeerd zo ongeveer aan de voet van de beklimming. En het was toch een serieuze hoor, je voelde het als je naar boven stapte, een 'kuitenbijter' ;-)
Het was wel leuk, ze lag zo naast een bosje en er was amper een kat te bespeuren. Alleen nog een meneer die filmde. Toen was het wachten geblazen, tot we in de verte de koplopers konden zien, die zwoegend aan de beklimming begonnen.
Een kleine twee minuten later zagen we ook het peloton onze richting uit komen. Toen heel de meute gepasseerd was, konden wij beginnen aan de afdaling.

Er was nog ruimschoots de tijd om nog een doortocht te zien. Mijn oog viel op nog een beklimming. Maar die hebben we niet gehaald, we mochten op een bepaald moment niet meer door en konden ons dus alleen maar posteren in de afdaling van de beklimming die ik graag gehaald zou hebben.
Maar niets aan te doen, dat overkomt de meesten wel eens zeker :-)...
Toen de kopgroep (die trouwens o.a. Gilbert, Vansummeren, Vasseur... bevatte) voorbijkwam, was het wachten geblazen op het peloton. Maar serieus wachten geblazen hoor, ik schat dat de kopgroep ongeveer zo'n 10 minuten voorsprong bij elkaar gefietst had!
En dan was het tijd om opnieuw koers te zetten naar Isbergues. Maar dat is makkelijker gezet dan gedaan...
Op een bepaald moment stonden we voor een nadar. We konden niet meer door omdat de koers daar blijkbaar ging voorbijkomen. En inderdaad, opeens zag ik al de motors die vooraan in de koers rijden, voorbijkomen. Dus vlug uit de auto en lopen naar de weg (een vreemde zin, maar het is moeilijk om uit te leggen, de weg waar wij stonden, was niet de weg waar ze gingen voorbijkomen, wel een kruising ervan) Ik wist niet wat ik ging te zien krijgen, de kopgroep of het peloton? Het bleek het laatste te zijn. De weg was nogal smal en dat had als gevolg dat alle renners zowat op een lijn moesten fietsen. Zo heb ik de Kevin toch eens heel goed kunnen zien :-p...
Nadien hebben we onze koers naar de aankomst voortgezet. Dat bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan, alles zat muurvast. We hebben nog een serieus eindje mogen wandelen naar de aankomst. Opeens hoorden we dat de koers opnieuw in aantocht was. Maar eigenlijk wisten we helemaal niet wat we te zien zouden krijgen. De koplopers of het peloton? Is dit nu de voorlaatste plaatselijke ronde of de aankomst al? Verwarring alom :-)! Wat we te zien kregen, waren Vasseur en Gilbert, die blijkbaar op weg waren om te sprinten voor de zege. Maar dat kwam ik later pas te weten.
Naar 't schijnt was Gilbert 'pisnijdig' (zo schrijft de krant het, maar die overdrijven graag hé ;-)) na de aankomst, maar ik heb hem niet meer gezien. Toch denk ik dat hij z'n bloedvorm vast, heeft, perfect voor het WK.

Doortochten uitstippelen heb ik geleerd van de goeie, maar er zijn nog andere dingen die ik toch echt wel moet leren... maar, het is niet makkelijk... ik heb nog tijd zeker?!...

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats