zondag, januari 14, 2007

Jaaroverzicht deel 2


Dit is het tweede luik van mijn persoonlijk jaaroverzicht, een overzicht dat wel eens lang uit zou kunnen vallen. De eerste koersen op Vlaamse bodem zijn verreden, en maart kwam in zicht...

In maart stond daar een mooie koers te blinken... de Brabantse Pijl. Die viel midden in de examens, maar ik verlangde zo om er naartoe te gaan. Ik had ondertussen al contact via mail met Björn Leukemans. Toen die zei: ‘Ja als je zondag naar de koers komt, moet je je maar eens komen voorstellen hé’, kon ik toch niet anders dan gaan, ook al wist ik nog niet of ik wat hij vroeg effectief zou durven.
26 maart was ik present in Alsemberg, op de gelijknamige berg. Daar werden er namelijk nog 5 plaatselijke rondjes gereden alvorens te finishen. Nog nooit had ik de Brabantse Pijl live meegemaakt. Nochtans is het een koers die zowat in m’n ‘biotoop’ wordt gereden. Halle en omstreken...
Dat maakt die 26e maart misschien ook nog iets specialer, steeds als ik opnieuw in Alsemberg kom, komt er weer dat warme gevoel.
Het was een spannende koers en ook al stonden we met onze neus vlak op de aankomstlijn, het was niet altijd even makkelijk om de koers te volgen. Met een televisiescherm (stel je daarbij gewoon een toestel voor die u ook in u living hebt staan, en geen reuzescherm) van de VIP-tent konden we ons toch wel behelpen (ook al konden we het geluid niet horen)
Björn Leukemans (ja hoor, het werd wel duidelijk dat die naam vaker en vaker zou gaan voorkomen in m'n wielerleven) was sterk, maar misschien iets te kwistig met z’n krachten.
De beslissende kopgroep bestond uit Kroon, Nuyens en de ploegmaten Flecha en Freire. Oscar won met de vingers in de neus en Flecha keek juichend toe.
Het beste voor mij kwam eigenlijk na de wedstrijd.
De mevrouw die voor het tentje van de renners stond en erop moest toezien dat niet zomaar iedereen daar zou binnengaan, die naar me knipoogde en zei dat ik mocht binnengaan en foto’s nemen.
Ik bleef daar nog wat rondhangen en besloot dan toch om stilletjesaan aan de terugweg te beginnen. Met in gedachten dat de bus van Davitamon-Lotto op die terugweg lag. Het was al redelijk laat en ik dacht: ‘Geen zorgen, die Leukemans zal wel al wegzijn...’ Ik ga dus naar de garage waar die bus staat en het eerste wat ik zie... Björn Leukemans die aan de deur van de garage staat te bellen. Natuurlijk was ik aan de ene kant blij dat hij er nog was, maar aan de andere kant niet, want wat moest ik nu doen? (Verlegen tegenover ‘helden’, remember?)
Ik besloot om wat op een afstand te gaan staan, zo wat naast de bus.
Wat verder stonden ook nog 3 mannen met een petje van ‘Fans van Leukemans’, ik kende ze toen helemaal niet, maar nu weet ik dat het Boudewijn, Charel en Eddy waren. Even een schematische voorstelling geven:


Björn>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Boudewijn & CO
>>>>>>>>>>>>>>Céline & Papa>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>BUS>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik stond daar onbekend, nu zou het niet meer kunnen, want nu kennen ze me.
Björn beëindigde z’n telefoongesprek en kwam m’n richting uit (of beter, die van Boudewijn & Co). Ik dacht: “Ohnee, wat nu? Céline, je moet je voorstellen, of je gaat er spijt van hebben.” Hij passeert me, kijkt me aan, lacht en knikt eens naar me. Ik lach terug maar meer durf ik niet te doen. Hij gaat naar de auto met Boudewijn en z’n gang, en weg is hij.
Je mag eens raden. Op de weg naar de auto had ik heel veel spijt en vond ik het stom van mezelf. Maar moest ik het overdoen, denk ik niet dat ik zou durven.
De dag nadien leer ik voor m’n examen, en ik nam mezelf voor om Björn een mail te sturen om te zeggen dat ik wel geweest was, hem gezien had maar niks heb durven zeggen. Na het leren kijk wil ik dus een mail sturen, en wat zie ik? Een mail van Björn om te vragen of ik op de koers was. Hij was me voor! Ik doe heel m’n uitleg (niet zonder schaamrood op de wangen) en krijg antwoord dat hij ook maar een gewone mens is en dat ik daarvoor niet zenuwachtig moet zijn enzovoort. Goed om weten ;-) Maar of dat het echt makkelijker zou maken? Dat ontdek je nog wel, wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats