zondag, januari 21, 2007

Jaaroverzicht van Karl Vannieuwkerke


Gisterenavond vond in Oudenaarde het jaaroverzicht van Karl Vannieuwkerke plaats. Meer bepaald in een gezellig zaaltje in het Centrum Ronde van Vlaanderen. Natuurlijk was ik om 20u te vinden op de eerste rij om me te laten meeslepen met de warme stem van Karl Vannieuwkerke...

Toen ik in het bewuste zaaltje toekwam, waren de plaatsen al relatief goed bezet. Ik was nog tot 18u gaan supporteren met enkele vriendinnen bij een volleybalmatch. Dan had ik me naar huis gehaast, m'n fototoestel e.d. bijeengezocht en waren we met de auto richting Oudenaarde vertrokken. Vandaar dat het misschien al zo goed volzat...
Helemaal op de eerste rij, zowat in het midden, schitterde nog een mooi, open zitplaatsje. Blijkbaar was dat vrijgehouden voor Yves Leterme, die op het laatste moment nog had afgebeld. Dus mocht ik daar plaatsnemen, beter kon ik het niet treffen! M'n ouders vonden op de derde rij nog een plaatsje.

Ik was ervan overtuigd dat het een avondje vol kippenvel ging worden, en dat was het ook.
Karl speelde enerzijds het alter ego van Floyd Landis, en anderzijds gaf hij tekst en uitleg bij fragmenten van het afgelopen wielerjaar. Daarbij had je dan nog eens Les Supappes die voor een prachtig staaltje muziek zorgden.

Ook leuk was het idee om het publiek wat bij de voorstelling te betrekken. Op de vraag 'Wat is er allemaal gebeurd in 2006?' antwoorde er iemand spontaan: ' Tommeke Tommeke Tommeke...'
Toch draaide het in het jaaroverzicht zeker niet allemaal rond Tom Boonen, gelukkig maar!
Ook werd er een klein quizje gehouden met het publiek. Je had Frank Vandenbroucke die opdook met de naam Francesco del Ponte... Nu hadden zij namen van wielrenners 'vertaald' en het publiek moest raden om wie het ging. Martin Le Boulanger, dat was nog makkelijk. Dan had je iets à la Coppilati (Dekker) of Cascetti (Petacchi) Buonas Dias (Hoj) enzovoort. Je moest dan roepen als je het antwoord wist.

Na de eerste brok (voorjaar, BK... alles tot en met Juni) verscheen er op het grote scherm een foto van allemaal renners langs de kant van de baan met daarbij 'plaspauze'.
Iedereen ging iets drinken en ik kwam Dorien tegen. De eerste keer dat ik haar in het echt heb ontmoet, nadat ik ze toch al zo'n 9 maanden ken. Normaal zou onze eerste ontmoeting op de zesdaagse van Gent plaatsgevonden hebben, maar om bekende redenen kon dat uitstapje niet doorgaan. Dus maakten we gisteren voor het eerst in levende lijve kennis. Het was een leuke babbel Dorientje!

Na de plaspauze was het tijd voor een tweede grote brok. Met dan vooral de Tour en het alter ego van Floyd Landis die ons wat geheimpjes verklapte. Karl vertelde ons ook nog een mooi sprookje over een jaguar, een krekel enz. (m.b.t. Boonen, Bettini enz. in de voorbereiding op het WK)

Uiteindelijk bekende Floyd Landis' alter ego dat hij het gedaan heeft, dat hij inderdaad testosteron heeft gebruikt. Dit is een bekentenis die de echte Landis waarschijnlijk nooit zal doen.

Het is onmogelijk deze hele voorstelling tot in detail te beschrijven. Er waren vanalle mooie dingen te zien/horen...

Om het een beetje melig te verwoorden... Deze voorstelling vervulde m'n hart met een warme gloed, onbeschrijflijk!

Ik kwam nog maar net de zaal buiten of daar zat Karl al aan een tafeltje, in de aanslag om te signeren.
Dan ga je daar naartoe met je boek, vraagt Karl hoe je heet en hoe dat juist geschreven wordt, en zet hij een woordje en z'n handtekening.
Ik ga dus ook naar hem toe met het boek 'Surplas' dat ik ter plekke gekocht heb. Hij begint meteen met me te praten. Dus ik zeg hem dat ik de voorstelling echt prachtig vond. Hij leek er wel blij mee dus dat vond ik wel leuk. Hij tekent m'n boek, zonder naar m'n naam te vragen (die wist hij tot m'n grote vreugde nog)
En dan gebeurde er iets waardoor ik opnieuw rood word als ik eraan denk. Naast Karl Vannieuwkerke stond Rik Vanwalleghem. Die naam zou jullie zeker bekend in de oren moeten klinken. Rik is een bekend journalist, schrijver van vele boeken... en tevens directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen.
Karl zegt opeens tegen Rik: 'Rik, dit is Céline, je weet wel van die blog. Ze schrijft zeker even goed als de doorsnee wielerjournalist. En (tegen mij) hoe oud ben je nu? 14?'
Rik: 'Dan zal ik zeker eens moeten kijken!'
Karl: 'Het is: http://wielerobsessie.blogspot.com/' (m'n mond viel voor de zoveelste keer open van verbazing, dé Karl Vannieuwkerke kende m'n blog gewoon vanbuiten :-))
Rik: 'Ik zal dan eens moeten kijken voor de dt-fouten'
Karl: 'Die staan er zelfs niet in hoor, ik heb er al eens op gelet'
Rik: 'Céline, ik zal je dan eens mailen hé!'

Ik ben altijd enorm gecharmeerd door complimentjes, van wie ze ook komen.
Als de persoon waar je misschien nog het meest naar opkijkt, omdat je graag ongeveer hetzelfde wil bekomen als wat hij doet, je dan zo'n prachtig compliment geeft, ja dan ga je wel blozen...

Het was een prachtige avond, ik raad iedereen aan om te gaan kijken!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats