maandag, augustus 21, 2006

Eneco Tour: Tijdrit Landgraaf

"Céline, zin om zondag naar de tijdrit in Landgraaf te gaan kijken?" Wat kan ik dan antwoorden, als m'n papa dat zo lief vraagt ;-).

Het weer zat dan eindelijk eens mee!
Eenmaal aangekomen stapten we uit de auto en kwam er al een renner voorbij geflitst. Maar het was gelukkig een van de eersten. We hebben een hele tijd in een bocht gestaan op zo'n km van de start. Omdat het 's ochtends hier thuis nogal hectisch was verlopen, had ik geen startlijst. En ik wou toch zo graag Jan Kuyckx nog zien daar in die bocht en dan richting aankomst stappen om hem te zien finishen. Gelukkig kan een smsje wonderen doen en kwam ik zo z'n starttijd te weten :-).
Toen Jan voorbij gekomen was, zijn we naar de aankomst/start gewandeld. Ondertussen kwamen er telkens nog renners voorbij.

Het startpodium en de finishlijn waren amper 10 m van elkaar verwijderd, en op elk punt stond er een speaker, wat soms een kakafonie tot gevolg had.
Ik stond net aan het startpunt en was dus te laat om Jan te zien finishen.
Vlakbij het vertrek- en eindpunt was er dan ook nog eens het rennerskwartier met de bussen. Zo kon je ook eens de renners zien die zich aan het opwarmen waren op de rollen. En daar komt veel volk op af! Soms lijkt het wel de zoo. Bv. de bus van Quick. Step. Daar troept een hele massa samen. Steven De Jongh was zich aan het opwarmen, met zo'n lint die z'n territorium afbakende. En dan staat die massa naar hem te staren :-). Een heel verschil met Davitamon- Lotto. Die hebben geen lint, en toen Johan Vansummeren zich aan het opwarmen was, stonden er slechts een handvol mensen, die allemaal wel iets met Johan te zien hebben.

Voor mij was het echt wel een aparte ervaring, zo eens kuieren tussen de renners die zich aan het opwarmen zijn. In de Ronde van België ben ik dit jaar ook naar een tijdrit gaan kijken, in Buggenhout, maar die was helemaal anders. Alles was veel dichter op elkaar en toen kon je niet bij de renners.
In Landgraaf was er veel ruimte, en dat was wel leuk!
Ik vond het heel leuk om Joost Posthuma te zien opwarmen, en stiekem hoopte ik dat hij die tijdrit naar z'n hand zou kunnen zetten. Maar Joost maakte een stuurfoutje in een bocht en strandde op een (toch wel knappe) 7de stek.
Bij de Astana-ploeg had ik vooral oog voor Koen de Kort, die op dat ogenblik z'n tijdrit net had afgewerkt. Die jongen (en heel de ploeg) moet het toch niet makkelijk gehad hebben, de voorbije maanden. Mogen we nu starten? Altijd leven met die onzekerheid. Toch laat deze jongen knappe dingen zien! Chapeau!!
Ik ga niet al die mensen opnoemen die ik zag terwijl ze zich aan het opwarmen waren (dat zie je binnenkort wel op de foto's ;-)). De meesten hebben een iPod, zoals deze Quinziato :-), die er constant mee aan het prutsen was, maar dit geheel terzijde ;-).


We zijn dan op zo'n 50 m na de finish gaan staan, zo konden we alles goed gadeslaan. De verzorger van Discovery stond vlakbij om George op te wachten en hem een handdoekje te geven. Je had die mens moeten zien, dolgelukkig toen Hincapie over de streep kwam.
Philippé (ja, want zo wordt dat in Nederland blijkbaar uitgesproken ;-)) Gilbert en Leif Hoste deden het ook knap, ze werden respectievelijk 5de en 6de. Bert Roesems stelt me wat teleur. Ik had toch een knappe prestatie van hem verwacht, en hij finishte uiteindelijk (slechts) 53ste. Ik vind nochtans dat die een prachtige stijl heeft om naar te kijken. Hij is zo groot en hij kan zich zo heel mooi plat leggen!

Het was echt opnieuw een zalig koersdagje! We hebben veel van de koers kunnen zien, en ik zag dingen die ik voordien nog niet had kunnen zien. Morgen staat Zottegem op het programma, en hopelijk wordt het beter weer dan vandaag!

(Foto's: Céline Verstraete)

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats