woensdag, augustus 23, 2006

GP Zottegem

Gisteren stond de GP Zottegem op m'n programma. Of ook wel 'mijn Putte- Kapellen'. De laatste koers die ik dit seizoen live zal meemaken, toch zeker van Björn. Al is dat bij mij heel relatief, je weet nooit wat er nog uit de kast valt...

We zijn op tijd vertrokken, om daar zeker niet te laat te zijn. Maar ik schrok ervan hoe snel we daar waren. Ik ben gewoon van de voorbije maanden toch meestal minstens een uurtje (soms langer, TRW) in de auto te zitten.
We zijn dan richting kleedkamers gestapt om onze companen te ontmoeten. Min één, want Boudewijn zit thuis met zijn voet in het gips. Veel beterschap hé (en geniet terwijl ik op school zit van Björn die vlamt in de Vuelta ;-)) Er was al verschrikkelijk veel volk aan de officieuze start, dus daar zijn we eigenlijk niet helemaal meer geraakt.
Het is ongelooflijk als je ziet hoe geliefd en bekend Francesco Planckaert daar is. Gisteren was hij precies zelfs nog geliefder dan Robbie McEwen. En dan was hij nog vergeten het startblad te tekenen en moest hij nog eens terugkeren, tot groot jolijt van het publiek.
De renners vertrokken dan voor een grote ronde van 90 km. Dus zijn wij ergens op een terras gaan zitten en hebben we veel gebabbeld ;-). Bijna 2 uur lang. Nadien zijn we richting 'de brug' gegaan (waar je de renners mits 100 m stappen 2 keer kon zien op korte tijd) en zijn we nog heel wat andere musketiers tegengekomen.

Al vroeg in de wedstrijd was er een groepje weggeraakt van 13 man. Met daarin o.a. Jens Renders en Gorik Gardeyn. Ze reden een maximale voorsprong bijeen van ruim 7 minuten.
Unibet was vertegenwoordigd, zo ook de Choco's, Flanders, Milram (continentaal team)... Wie ging deze jongens terughalen?
Davitamon- Lotto. Zij hadden op papier veruit de sterkste ploeg, én, zij hadden geen mannetje mee. Ze probeerden zich wat te organiseren en de achtervolging op gang te zetten. Ze zijn tot op 25 sec. gekomen (lang voor de achterstand 7 min bedroeg wel te verstaan), maar om verschillende redenen konden ze de ploeg niet op een lijn krijgen. Björn Leukemans nam het peloton op sleeptouw maar kreeg niet echt bijstand, ook niet van andere ploegen. Bart Dockx viel ook nog eens plat, dus het hele spel was om zeep. Het werd al snel duidelijk dat de 13 koplopers het gingen uitzingen tot het einde. Ik zou al m'n geld ingezet hebben op Gorik Gardeyn, maar het was de Duitser Obst die de sprint won. Gorik werd tweede. Die Rene Obst van Milram was mij volkomen onbekend, maar dat betekent niet per se dat het een eendagsvlieg is. David Kopp won 2 jaar geleden in Zottegem (toen hij ook relatief onbekend was) en daar is toch ook iets van geworden.

Tot aan de streep zijn we zelfs niet geraakt, het zag al zwart van het volk op 500 m van de aankomst. En wij zijn ook geen mensen die daar al uren op voorhand kunnen gaan staan, wij zien de koers liever op verschillende lokaties ;-).
Nog helemaal naar de auto van onze compagnons hun chauffeur (:p dit wordt ingewikkeld) gestapt. Dan weer heel Zottegem afgestapt om aan onze auto te geraken.
Mijn voetjes doen pijn, maar dat is m'n eigen schuld, als je naar de koers gaat moet je deftige schoenen hebben waarschijnlijk en geen ballerina's :) maar ik zal het nooit leren...
Nu zijn het (tot mijn grote spijt eigenlijk) rustdagen die volgen. Vuelta kijken vanaf zaterdag, op tv dan wel... jammer genoeg ;-)
En dan volgende week vrijdag... nee, daar wil ik liever niet aan denken...!
Ohja, hiernet nog naar de koninginnenrit van de Eneco- tour gekeken. Echt superknap van Gilbert, het scheelde niet veel. Maar, die jongen kan zich 10 keer doodrijden :-)!
Jammer van het geval Hincapie- Schumacher, wat een anti- climax!

Foto's: Céline Verstraete, meer foto's binnenkort!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats