woensdag, juli 12, 2006

De Gele Trui


Dit artikel zal niet gaan over wie volgens mij de gele trui zal dragen in Parijs ofzo, nee nee. Het gaat over een fictief boek dat ik blij was te kunnen lezen.

Alex Van Haecke maakte een toneelstuk over een jongen, Benny Rootmans. Die jongen heeft een droom, wielrenner worden, en zal er alles aan doen om die droom te realiseren. Uiteindelijk zal hij een kampioen worden en de gele trui ook enkele dagen om de lenden hebben in de Ronde van Frankrijk.
Het boek was niet alleen ontspannend en leuk om te lezen, maar ik stak er ook nog iets van op. Zoals ik in m'n vorige post al eens vermeldde (met het oog dan vooral op Björn), wielrenner zijn is zeker niet altijd rozengeur en maneschijn. Deze evocatie van een wielercarrière zet ook eens wat andere aspecten van het wielrennen in de verf.
Met als boodschap "Realiseer je dromen!" kan ik niet anders dan zeggen: ik zal m'n dromen niet laten varen!
Ik heb het boek gelezen op de rustdag van de Tour en het liet me niet los, ik kon het niet lang aan de kant laten liggen. Het is écht een aanrader. Jammer dat ik het toneelstuk zelf, dat op 17 mei 2001 in première ging, niet heb gezien. Maar ik was toen nog geen 9 jaar oud.

M'n speciale dank gaat uit naar Karel Lemmens, die me op de bbq van ene Björn L. in contact bracht met Alex Van Haecke en ook naar Alex, die me die uren leesplezier bezorgde!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats