zaterdag, juli 29, 2006

Ronde van het Waalse Gewest Slot

Toen ik gisteren opstond, had ik gemengde gevoelens. Ik was heel blij dat ik opnieuw een dagje TRW tegemoet ging, maar tegelijk vond ik het jammer dat het het laatste was. We zijn naar de start in Amay gereden, maar die was veel minder leuk dan in Nivelles. Heel het plein werd ingenomen door de VIP-tent en de weg naar het startpodium was alleen bereikbaar voor VIPS. De échte liefhebber wordt teruggefloten... Maarja, zo gaat dat nu eenmaal hé!

Na de start zijn we naar een kruispunt in Villers-Le-Bouillet gereden en daar hebben we ons terug aangesloten bij onze ervaren 'begeleiders'. Die leidden ons na de doortocht van de renners naar een beklimming van eerste categorie; Côte de Peu d'Eau. Ik zal jullie ook kort op de hoogte stellen van de koerssituatie op dat moment. Er was een kopgroepje met daarin o.a. Glenn d'Hollander en Bert De Waele. Ook Preben Van Hecke zat daar oorspronkelijk bij, maar op die Côte had hij zich laten inlopen door het peloton.
Na die Côte hebben we nog één of twee (kan je geloven dat ik het niet goed meer weet?) doortochten gezien. Vervolgens zijn we doorgereden naar de aankomst in Wanze. Opnieuw hetzelfde liedje: op zo'n 3 km mocht je niet meer door. Daar wisten zij wel raad mee. Vraag me niet hoe, maar in hun zog geraakten we nog op pakweg 200 m stappen van de aankomst :-)!

Tijd genoeg nog vooraleer de renners zouden finishen. Er kwam een algemene hergroepering. Normaal gezien zouden we opnieuw afstevenen op een zoveelste massasprint. Maar dat was buiten Jan Kuyckx gerekend! Hij viel aan en geraakte helemaal alleen weg. Ik was zo blij! Dichtbij ons stonden de ouders van Jan. Het is leuk om de reactie van die mensen te zien. Ze staan daar dan vol spanning en hopen dat hun zoon het zal halen. Dat hoopte ik ook! Jan knokte en haalde een handvol seconden voorsprong.Er kwam nog een tegenaanval van een voor mij nobele onbekende (en ik kan mij zijn naam dus niet meer voor de geest brengen). Jammer genoeg ging het verhaaltje niet door.
Er kwam opnieuw een massasprint en Baden Cooke won. Maakt het wel extra pijnlijk, omdat het in Halle- Ingooigem ook Cooke was die Jan Kuyckx flikte. Nu waren het wel helemaal andere omstandigheden, maar toch...

5 dagen TRW, 4 keer massasprint. Of toch sprint met een peloton die de laatste klimmetjes had overleefd. Ik snap het niet zo goed, als je het parcours bekijkt. Moet het dan nòg zwaarder? Nee toch? Als je de erelijst bekijkt: in 2000 won Axel Merckx, in 2002 Bettini... en ga zo maar door. Die moesten het niet hebben van massasprints...

Het is nu zaterdagavond en ik heb al afkickverschijnselen ;-) Nee, zo erg is het niet, maar ik zal het het wel missen, ik mis het nu al. Het waren zalige dagen, die ik nooit zal vergeten! Bedankt vooral aan Boudewijn en ook aan al de rest, het was héél leuk, het is zeker voor herhaling vatbaar :-)! Ook bedankt voor het prachtige souvenir en al de moeite die je gedaan hebt om me het toch maar kunnen meegeven! Op naar Zottegem dan maar!

(Foto's: Céline Verstraete)

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats