maandag, juli 31, 2006

Dernycriterium Wolvertem


Veel afkicken van de koers moest ik nog niet doen, gisterennamiddag gingen we naar een dernycriterium in Wolvertem. Ik had dat nog nooit meegemaakt, maar ik wist wel al waar het om draaide. Voor de verrassende uitslag moet je het niet doen, het draait vooral om de show :-).
Toen we hier thuis vertrokken, zag alles er nog goed uit, maar nadat we een stukje hadden gereden, begon het hard te regenen. Gelukkig verminderde het in Wolvertem.
Ik wist eigenlijk niet goed wie er kwam, in de krant stond: o.a. Nick Nuyens, Gert Steegmans... Maar aangezien die in Duitsland reden, wist ik al dat ik die zeker niet te zien zou krijgen. Eigenlijk had ik maar één zekerheid: Björn Leukemans. Behalve hem waren ook nog aanwezig: Iljo Keisse, Nico Mattan, Robbie McEwen, Jurgen Van Goolen, Greg Van Avermaet, Steven De Neef, Axel Merckx, Niko Eeckhout, Wouter Van Mechelen en Serge Baguet.

Er was een parking voor VIPS en de échte VIPS; de renners. Er stond iemand om alles in goede banen te leiden. Robbie McEwen komt aangereden met z'n auto, "Ah, Robbie, rij maar binnen". Axel Merckx ook, hij zegt hetzelfde. Dan komt Björn Leukemans aangereden en die man vraagt aan ons: "Is dat ook een renner?" Ik wist niet wat ik hoorde.

Om 16u15 kon het spektakel beginnen. Eerst was er de voorstelling van alle renners en die moesten dan op de foto met hun sponsor. Aangezien Ivan Basso normaalgezien ging komen en ze dan een internationale topper hadden, denk ik dat ze met het wegvallen van Basso voor een nieuwe internationale topper wilden zorgen. "Björne Loikman" hebben ze hem dan genoemd.

Nadien was er dan de eerste dernyreeks; 30 ronden van 1,2 km. Het was ondertussen al beginnen regenen en de wegen lagen er glad bij. Opletten geblazen dus. Net toen wij aan de rotonde kwamen viel Greg Van Avermaet, een uitschuiver. Ik hield m'n hart vast: wees voorzichtig, dit spektakel is geen risico's waard! Gelukkig klaarde het tijdens de tweede reeks op en bleven de wegen voor de rest van de avond droog. De eerste reeks werd gewonnen door Nico Mattan.

De renners konden even rusten want het was tijd voor de 'publiciteitskaravaan'. De sponsors mochten eens een rondje rijden met hun wagens.

De tweede reeks van het criterium was een afvallingsreeks. Elke twee ronden viel er iemand af. Björn moest er als eerste af, maar vrees niet, dit laat niks slechts verhopen ivm z'n conditie, hij kan gewoon beter dan de rest z'n remmen dichtknijpen ;-). Robbie McEwen won dit nummer.

Nu was het tijd voor een stukje 'hoogstaande cultuur', namelijk een optreden van niemand minder dan Jo Vally! Ik moet toegeven dat ik er alles van gemist heb :-).

Tijd dan voor het hoofdnummer van de avond. Een reeks van 35 rondjes. Af en toe nam er eens een renner afstand en werd nadien weer ingelopen. Op een bepaald moment reden de 3 DVL'ers (Mattan, McEwen en Leukemans) apart en op zo'n 5 ronden reed Björn zelfs nog helemaal alleen voor de rest uit. Maar zoals gepland liep alles opnieuw samen en kwam er een aanval van Axel Merckx (de streekrenner, al wist ik niet dat Wolvertem in de streek van Monaco lag) en die won de laatste reeks en het dernycriterium. Tweede: de groene trui uit de Tour. Derde: onze Belgische Kampioen.

Het was echt heel leuk om eens te beleven, zo'n criterium. Derny had ik nog maar één keer gezien, op de zesdaagse, maar zo'n criterium is toch nog iets helemaal anders. Het was een zalige ervaring!
De volgende koers die gepland is, is de GP Zottegem op 22 augustus. Maar om het zo lang vol te houden? Waarschijnlijk zal er wel nog iets uit de bus vallen ;-)!

(Foto's: Céline Verstraete)
Véél meer foto's binnenkort online!

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats