donderdag, maart 23, 2006

Dwars door Vlaanderen

Tegen morgen (donderdag) moet ik biologie en aardrijkskunde leren. Industrie... Beikest
Ik zie geen enkele optie waarin ik dat later zal nodig hebben. Maar dit terzijde, over naar wat echt belangrijk is: koers!

Ik heb een uurtje gepauzeerd en naar de laatste 40 km gekeken van Dwars door Vlaanderen. Blijkbaar was Tom Boonen echt goed, of voelde hij zich echt goed. Ik heb er te weinig van gezien om het te kunnen beoordelen maar ik vond dat hij op sommige momenten nogal dom reed. Op verschillende bergen viel hij aan en op een gegeven moment zat hij in een groepje met Nick Nuyens, McEwen en anderen waaronder een renner van de continentale ploeg Jartazi. Ineens moest hij lossen. Straf toch? De wereldkampioen moet lossen en de renner van Jartazi kan nog vlot mee. Niet dat ik die renners van die kleinere ploegen onderschat, integendeel.
Ook Steegmans was opnieuw erg sterk, hij reed sterker dan hij slim was (de woorden van Piet Steegmans :)). Maar het bewijs dat zijn conditie goed is, kwam er nog maar eens.

De winnaar was toch echt wel onverwacht. Ik had er wel al van gehoord, Frederik Veuchelen, licenciaat lichamelijke opvoeding, maar dat was het dan. Wie voor de wedstrijd gezegd heeft dat hij zou winnen, chapeau!
VDB ( Frank Vandenbroucke, niet Jurgen Van Den Broeck) was in het begin niet te zien (vooraan dan, hij was wél te zien achteraan) Toen het peloton echter de achtervolging inzette op de koplopers Veuchelen en Boucher (van Unibet.com, ploeg van VDB dus) kwam hij op de voorste rij afstoppingswerk doen. Stijn Devolder kreeg het ervan op z'n heupen en probeerde erover te gaan, maar juist op dat moment versnelde VDB. Tot groot ongenoegen van Volderken. Wel grappig om te zien.
Terug over naar de koplopers dan.
Op een gegeven moment doet Frederik met zijn elleboog het teken naar Boucher van : Pakt eens over, jong! Maar Boucher had moeten lossen. De uitgesproken kans voor Frederik Veuchelen: voluit gaan!
Het peloton hoopte toch nog op een sprint en vooral Davitamon was rijkelijk vertegenwoordigd op de eerste rij. Ik heb vandaag ook een sterke Bert Roesems gezien, vorige week nog winnaar van Nokere Koerse, vandaag in dienst van McEwen. Die zien we hopelijk in Parijs- Roubaix!
Ook Van Petegem liet zich zien, hij moet wel, Marc Coucke heeft het gezegd, zijn laatste kans.
Het peloton raapte Boucher op en ik had twijfels over Veuchelen: haalt ie het of haalt ie het niet
Ik hoopte vol overtuiging het eerste. Ik gunde hem het van harte.
Het was flirten met de seconden, maar hij haalde het! De eerste profoverwinning voor deze 27-jarige Veuchelen en wat voor één! Niet veel later werd er gespurt voor de 2de plaats. Boonen ging voluit en het zag er naar uit dat hij tweede ging worden. Ineens (vraag me niet waarom) stop hij. Zo wordt hij 5de. Hij doet vreemd hoor...
Na de wedstrijd interviewde Karl Vannieuwkerke hem. Hij draagde de overwinning op aan zijn vader, een fervent wielertoerist, die enkele weken geleden gevallen was toen hij de Cipressa afdaalde. Het zag er slecht uit voor hem maar nu gaat het al beter. Toen hij dat zei kreeg Frederik het moeilijk. Dan breekt m'n hart.
Ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze winnaar. Dat deze overwinning de opening van de poort moge zijn naar nog mooie zeges!

__
Straks komt er nog een post, gewijd aan Boonen en iets dat me serieus op m'n maag ligt.

Geen opmerkingen:

Free counter and web stats